صفحه اصلی نقشه سایت خوراک
تبلیغات
تبلیغات شما
محصول پرفروش فروشگاه
Title
عنوان محصول
قیمت : ...
خرید پستی
توضیحات محصول
برای ویرایش این بلوک به قسمت تنظیمات بلوک های دلخواه > بلوک فروشگاه شماره 1 مراجعه کنید.
تبلیغات شما
تبلیغات شما
سفر وزیر صمت به قم و دیدار با مراجع عظام تقلیدسئوی فنی چیست؟چگونه دهکده جهانی دبی را بهتر از هر کس دیگری آموزش دهیمزمین مسکونی به متراژ 156 متر در خیابان رجاییآهنگ جدید محمد لطفی به نام «موهاتو تو باد ول کن که»نکاتی مهم در خرید lcd لپ تاپرانندگان، مسافران بین راهی را بدون دریافت کد ملی سوار نمی‌کنند آهنگ قدیمی حمید عسکری به نام «تقاص»Changan CS55 Plus کامل مشخصات / ویژگی ها، تصاویر، قیمت آهنگ جدید میثم ابراهیمی به نام «شب های شیدایی»
بلوک راست
آمار
● آمار مطالب کل مطالب : 77 کل نظرات : 0 ● آمار کاربران افراد آنلاین : 4 تعداد اعضا : 0 ● آمار بازدید بازدید امروز : 56 بازدید دیروز : 184 بازدید کننده ارمزو : 20 بازدید کننده دیروز : 33 گوگل امروز : 0 گوگل دیروز : 0 بازدید هفته : 240 بازدید ماه : 5,521 بازدید سال : 26,022 بازدید کلی : 67,241 ● اطلاعات شما آی پی : 18.116.36.192 مروگر : Safari 5.1 سیستم عامل :
آرشیو
لینک های دوستان

Image
قیمت
خرید پستی

برای ویرایش این بلوک به قسمت تنظیمات بلوک های دلخواه > بلوک فروشگاه شماره 2 مراجعه فرمایید.

بلوک وسط

چه چیزی باعث ایجاد سنگ کلیه می شود؟

خبرنگار پارسی
11:02
بازدید : 45


افراد مبتلا به سنگ کلیه درد مفاصل و کلیه بسیار قوی دارند. رژیم غذایی نادرست، چاقی و کم تحرکی، دیابت و مشکلات روده ای می توانند از عوامل زمینه ساز سنگ کلیه باشند.

سنگ های کلیه رسوبات سختی هستند که در یک یا هر دو کلیه به دلیل نمک اضافی در ادرار ایجاد می شوند و گاهی اوقات به حالب ها می روند. سنگ کلیه انواع و اندازه های مختلفی دارد و می تواند تک یا چندتایی باشد.

سنگ کلیه باعث درد شدید و گاهی طاقت فرسا می شود. عوامل مختلفی در فرد مبتلا به سنگ کلیه موثر است که در این قسمت در مورد عوامل ایجاد سنگ کلیه صحبت کردیم.

علائم سنگ کلیه چیست؟

درد زیر شکم که تا کمر کشیده می شود.

تهوع و استفراغ مکرر همراه با درد پهلو

وجود خون در ادرار

خاموش کردن

ادرار دردناک

بوی ادرار

اساس تشکیل سنگ کلیه

حجم کم ادرار

یکی از دلایل تشکیل سنگ کلیه کمبود آب در بدن، از دست دادن مایعات بدن به دلیل ورزش، فعالیت بدنی یا زندگی در آب و هوای گرم یا نوشیدن مایعات کمتر است.

اگر حجم ادرار کم باشد، ادرار غلیظ و تیره رنگ می شود. ادرار غلیظ مایع کمتری برای حل کردن نمک موجود در ادرار دارد. هنگامی که مایعات زیادی می نوشید، املاح موجود در ادرار رقیق شده و احتمال تشکیل سنگ کلیه کاهش می یابد.

افراد مبتلا به سنگ باید مقدار زیادی مایعات (حدود 3 لیتر آب یا مایعات) بنوشند تا حداقل 2.5 لیتر (معادل نیم گالن) ادرار در روز تولید کنند.

چه عواملی باعث تشکیل سنگ کلیه می شود؟

مشکلات روده

برخی از مشکلات روده مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو یا جراحی (مانند جراحی بای پس معده) خطر ابتلا به سنگ کلیه اگزالات کلسیمی را افزایش می دهد.

رشد غیر طبیعی غدد پاراتیروئید

رشد غیر طبیعی یک یا چند غده پاراتیروئید متابولیسم کلسیم را کنترل می کند و سطح کلسیم در خون و ادرار را افزایش می دهد و منجر به تشکیل سنگ کلیه می شود.

اسیدوز توبولار کلیه

اسیدوز توبولار کلیه باعث افزایش اسیدیته در بدن می شود و فسفات کلسیم احتمال تشکیل سنگ کلیه را افزایش می دهد. به دلیل کاهش آمونیاک توسط کلیه ها، دفع کلسیم (کلیه) افزایش می یابد.

بی عملی

کم تحرکی یکی از علل ایجاد سنگ کلیه است. عدم تحرک به دلیل بیماری یا ناتوانی باعث حذف کلسیم از استخوان و افزایش غلظت کلسیم در ادرار می شود.

تطبیق پذیری

سطح اسید در بدن افراد چاق در ادرار تغییر می کند که باعث افزایش تشکیل سنگ کلیه می شود.

رژیم غذایی

مصرف بیش از حد کلسیم

یکی از علل شایع تشکیل سنگ کلیه، رژیم غذایی افراد است. سنگ کلیه کلسیمی به دلیل وجود مقدار زیادی کلسیم در ادرار تشکیل می شود. کلسیم را نباید بیش از حد مصرف کرد، اما کاهش کلسیم در رژیم غذایی برای سلامت استخوان های بدن مضر است.

به جای کاهش کلسیم در رژیم غذایی، پزشک برای کاهش کلسیم در ادرار، مصرف سدیم (نمک) را کاهش دهید، زیرا وقتی نمک بیش از حد وارد ادرار می شود، از جذب مجدد کلسیم و انتقال آن به جریان خون جلوگیری می کند.

غذاهای سرشار از اگزالات

اگزالات رایج ترین نوع سنگ کلیه است و خوردن رژیم غذایی غنی از اگزالات می تواند شانس ابتلا به این نوع سنگ کلیه را افزایش دهد. اگزالات معمولا فقط در چند غذا یافت می شود و میزان دریافت اگزالات بدن به غلظت و سمیت آن بستگی دارد که برای همه افراد یکسان نیست.

یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین

رژیم غذایی سرشار از پروتئین حیوانی مانند گوشت گاو، ماهی، مرغ و غیره می تواند سطح اسید را در بدن و ادرار افزایش دهد. افزایش اسید همچنین باعث تشکیل سنگ کلیه از نوع اگزالات کلسیم و اسید اوریک می شود. تجزیه گوشت به اسید اوریک در بدن احتمال تشکیل سنگ کلیه از نوع اگزالات کلسیم و اسید اوریک را افزایش می دهد.

نخوردن فیبر غذایی

افزایش فیبر در رژیم غذایی عوامل خطرساز تشکیل سنگ، به ویژه سنگ های کلسیمی را کاهش می دهد.

سدیم

فرد با خوردن غذاهای شور که به غذا اضافه می شود این ماده را دریافت می کند. این خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد، بنابراین باید از تنقلات نمکی، غذاهای کنسرو شده، گوشت بسته بندی شده و سایر غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.

بیماری سیستینوری

سیستینوری یک بیماری ارثی نادر است که باعث تشکیل انواع خاصی از سنگ کلیه می شود. با این بیماری، بازجذب اسید آمینه سیستین در ادرار مختل شده و سطح این ماده در ادرار افزایش می یابد.

هیپراکسالوری اولیه

در "هیپراکسالوری اولیه" کبد اگزالات بیش از حد تولید می کند و غلظت اگزالات در ادرار افزایش می یابد.

از پزشکی

برخی داروها و مکمل های کلسیم و ویتامین C تشکیل سنگ کلیه را افزایش می دهند، بنابراین داروها و مکمل هایی را که مصرف می کنید به پزشک خود نشان دهید زیرا برخی داروها و مکمل ها می توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند.

سابقه خانوادگی

اگر فردی سابقه خانوادگی سنگ کیسه صفرا داشته باشد و یکی از بستگان درجه یک مانند پدر یا مادر یا خواهر یا برادر مبتلا به سنگ کیسه صفرا باشد، احتمال ابتلا به سنگ دیگر در او بیشتر است.

ارثی سنگ کلیه

یکی از علل شایع سنگ کلیه در بدن این است که در خانواده وجود دارد. یک ویژگی ژنتیکی ناتوانی در جذب مناسب و کارآمد اگزالات است.

چه عواملی باعث تشکیل سنگ کلیه می شود؟

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید اولیه باعث افزایش دفع کلسیم می شود. افراد مبتلا به بیماری های غدد درون ریز بیشتر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند.

دیابت نوع 2

این بیماری اسیدیته ادرار را افزایش می دهد و منجر به تشکیل سنگ کلیه می شود.

گیونگجو

سنگ کلیه در آسیایی ها و قفقازی ها بیشتر از بومیان آمریکا، آفریقایی ها و آمریکایی های آفریقایی تبار شایع است.

بارداری

به گزارش سایت نمناک، افزایش سطح پروژسترون در دوران بارداری باعث کاهش سرعت ادرار می شود. کاهش ظرفیت مثانه به دلیل رشد رحم، مصرف مایعات را کاهش می دهد و خطر تشکیل سنگ را افزایش می دهد. مقدار کلسیم ادرار در دوران بارداری کمی افزایش می یابد. برای درمان سنگ کلیه به دکتر آقامحمدپور مراجعه نمایید.


علل دیگر باعث افزایش بروز سنگ کلیه می شود

PH بدن نامتعادل

عدم تعادل الکترولیت

کمبود مواد معدنی و تغذیه ای.

عفونت

خانه بودن

ارسال دیدگاه
کد امنیتی رفرش
بلوک پایین
بلوک چپ
ورود به سایت
رمز عبور را فراموش کردم ؟
عضویت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آخرین مطالب ارسالی سایت
مطالب محبوب
مطالب تصادفی
بلوک چپ
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت ارزان
YOUR ADS
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت ارزان
YOUR ADS
تبلیغات متنی
محل تبلیغات متنی شما با قیمت ارزان
YOUR ADS